פרשת הולילנד, הסיפור שלא סופר עדיין‬‬

‫‫‫הארץ, 10‪.6‪.‬2011

אי אפשר לגולל את כל עלילותיה של אחת מפרשות השחיתות החמורות ורחבות ההיקף ביותר בתולדות המדינה, אבל אפשר לנסות לתאר את השיטה.
התוכנית הראשונה של פרויקט הולילנד משנות ה-90 שאותה הזה ש', הבטיחה לדבריו הגדלה של כ-1,200 אחוז(!) בזכויות הבנייה וכללה אישור לבניית שלושה מלונות ענק וכ-850 יחידות דיור. היתה זו תוכנית יוצאת דופן בנוף הירושלמי. באותה עת עמדו בעיר הבירה בקושי שלושה מגדלים בני 22 קומות, ואילו תוכנית הולילנד עוד בשלב הראשוני, כללה בנייה במאסות ובגובה אדירים בהרבה.


אולם חרף נדירותה, חריגותה בנוף הפרויקטים, ולעיניים רבות גם בוודאי מוזרותה, זכתה התוכנית לאישורים בזמן שיא של פחות משנתיים. "מדובר בלוח זמנים מאוד מהיר. פרק זמן מטורף", חיוותה את דעתה על קצב השגת האישורים, דלית זילבר, מי שמכהנת היום כמתכננת מחוז ירושלים. "פרויקט בסדר גודל כזה, גם אם לוקח חמש שנים מרגע הקליטה ועד לאישורו, זה פרק זמן מהיר ומכובד. פה מדובר בפרק זמן של אלופי האלופים. אין דבר כזה".


על פי ממצאי חקירת המשטרה, קידמה הצמרת החשודה את התוכנית הבלתי-אפשרית הזאת תוך שהרעיפה על היזמים הטבות שונות ומשונות ובהן הפחתה של מיליוני שקלים בהיטלי ההשבחה; ויתור משמעותי על בניית מבנים לטובת הציבור, קבלת אחוזי בנייה אסטרונומיים ושלל מחוות מגוונות ששיקפו רווח וחיסכון של עשרות-מיליוני שקלים. כל המידע המדאיג הזה היה אצור בתודעה של אדם אחד שהחל להרהר לפני כשנתיים בשיתוף פעולה עם המשטרה.

תגובות
היזם הלל צ'רני סירב להגיב לדברים כמו גם פרקליטה של שולה זקן, עו"ד מיכה פטמן ופרקליטו של אורי שטרית, עו"ד דוד ליבאי.
יהושע פולק אמר: "לא היו דברים מעולם". אורי לופוליאנסקי סירב להגיב לפנייתנו כמו גם מאיר רבין. חיים מילר אמר: "לא היה לי יד ורגל בפרויקט הולילנד. הפרקליטות הולכת על קירות חלקים".
עו"ד איתן מעוז המייצג את אביגדור קלנר מסר בתגובה כי "קלנר לא נתן שוחד בידו של איש, אך אין באפשרותנו להשיב לגופם של דברים בתקשורת בטרם נערך שימוע".
עו"ד אירית באומהורן המייצגת את אליעזר שמחיוף: "מר שמחיוף משוכנע בחפותו וסמוך ובטוח כי עניין זה יוכח במלואו בשימוע".

להורדת הכתבה